Innehållsförteckning
Övergripande om Prisjakts produktmatchning
En av de viktigaste punkterna för att ha bra synlighet på Prisjakt är
produktmatchningen, alltså hur Prisjakt matchar en butiks erbjudanden till rätt produktsida. Detta sker på två olika sätt, manuell eller automatisk matchning.
Vid manuell produktmatchning mappar Prisjakts medarbetare informationen de får från butikerna med motsvarande produktsidor.
Har ni som butik ett välstrukturerat produktnamn blir denna process enklare och mer effektiv.
Vid automatisk matchning använder Prisjakt sig utav en kombination av koder och produktnamn, och det är därför viktigt för en butik att tillhandahålla Prisjakt med koder i den produktfeed butiken skickar.
Vid nya produktsläpp samt när Prisjakt inte har en produktsida skapad krävs det alltid manuell hantering. Först när en produktsida är skapad blir det möjligt att matcha erbjudanden till den.
Har en butik en kod kopplad till sitt erbjudande kopplas även denna kod till Prisjakts produktsida, vilket möjliggör automatisk matchning för butiker med samma kod.
Den automatiska matchningen görs direkt medan den manuella inte har en specifik hanteringstid vilket kan göra att det tar lång tid innan butikens pris matchas.
Butiken kan själv matcha produkter manuellt i Business Center.
Optimera den automatiska produktmatchningen
Ett välstrukturerat produktnamn med tillhörande koder gör det enklast för Prisjakt att hantera era erbjudanden.
Koder
- Officiella koder för produkterna, det kan vara EAN, MPN eller en SKU-kod.
- Artikelnummer eller unika koder som enbart gäller för en butik underlättar inte Prisjakts produktmatchning, då dess koder normalt inte är bundna till en produkt så känner inte systemet igen koden och kan inte använda denna.
Bra produktnamn
- Prisjakt ser gärna att produktnamnen är så rena som möjligt. Butiker uppmanas att avstå från långa produktbeskrviningar, såvida det inte är nödvändigt. Ett bra produktnamn innehåller tillverkare, modellnamn/-beteckning samt storlek/volym (om detta finns). Färg och/eller material är också typiska egenskaper som kan underlätta produktmatchningen.
- Storlek/volym - I diverse kategorier är det väldigt viktigt att inkludera storlekar och/eller volym. Några exempel är parfym, kosttillskott, klockor m.fl.
- Utgåva - Vissa produkter har olika utgåvor. Det kan handla om en specialutgåva, en ny generation av samma produkt eller en ny utgåva med snarlikt namn.
Prisjakt_ID
- Det finns också möjlighet att använda sig av Prisjakts unika produkt-ID. Dessa återfinns i URL-exemplen på Prisjakts individuella produktsidor, exempelvis: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5683804
Det som är fetstilt i länken ovan är Prisjakts unika produkt-ID.
Lite mer på djupet
Vid manuell produktmatchning använder Prisjakt sig av den information de får från butikerna. Främst handlar det om produktnamnen och hur butiken benämner dessa. Ett välstrukturerat namn inkluderar tillverkare och modellnamn/-beteckning. I vissa kategorityper är det också viktigt att ange storlek eller volym på produkten, t.ex för butiker som säljer skor eller parfymer. Färg samt material är inte alltid nödvändigt att inkludera, men även detta kan underlätta vår produktmatchning. Prisjakt föredrar dessutom att en tillverkarkod (SKU) finns med i produktnamnet eller på motsvarande fält i produktfeeden. Detta gör det lättare för oss att särskilja på snarlika produkter.
Exempel på produktnamn
1. Ett bra produktnamn - Ingen onödig information
Prisjakt läser in modellkod/tillverkarkod(MPN) från ett SKU-fält
Butiken tillhandahåller även en EAN-kod, som läses in i ett eget fält
Innehåller tillverkare samt modellnamn, butiken i fråga adderar inget extra onödigt till namnet.
2. Ett OK produktnamn - Viktig information blandat med mindre viktig information
Produktnamnet innehåller tillverkare samt modellnamn
Storleken på produkten finns med - vilket är viktigt då denna modell finns i olika storlekar
Extra information “rostfritt stål aktivitetspårare med band silikon bandstorlek…” är överflödigt och något som kan försvåra produktmatchning.
SKU/MPN kod finns
EAN kod saknas
3. Ett sämre produktnamn
Ett väldigt generellt namn för produkten
Enbart tillverkare finns med
Saknar modell kod
Saknar SKU/MPN- och EAN-kod
När ett produktnamn blir för generellt och Prisjakt inte med säkerhet kan veta vilken modell det är sorteras priset bort istället för till produkt. ALLA produkter från butiker är sökbara via vår sök. Finns inte erbjudanden på en produktsida hos Prisjakt så hittar man dem i det okategoriserade sökresultatet.