Alla samlingar
För Butiker
Prisjakts produktfeed
Vi behöver en produkt-feed från er
Vi behöver en produkt-feed från er

Information om produkt-feed, innehåll och attribut

Damian Machelski avatar
Skrivet av Damian Machelski
Uppdaterad för mer än en vecka sedan

Första steget ni som butik bör göra för att era produkter ska synas på Prisjakt, är att tillhandahålla en produkt-feed till oss. När den är korrekt tillagd kan vi sedan koppla era erbjudanden till våra produktsidor.

Ju mer information som ni tillhandahåller i produkt-feeden, desto lättare är det för oss att snabbt uppdatera exempelvis prisförändringar och att lägga till nya produkter ur ert sortiment.

* Tidigare har vi använt oss av Prisfil i vår kommunikation men har valt att byta till produkt-feed då det blivit en mer vedertagen term. En produkt-feed är alltså samma som en Prisfil

Det här är en produkt-feed

En produkt-feed innehåller viktig data om era produkter. Bland annat produktnamn, tillverkare, priser och produktkoder (GTIN/MPN).

För att vi ska kunna använda er produkt-feed så måste den ha filformatet XML(rekommenderas) eller CSV, samt vara standardiserad enligt Google Merchant-formatet. Mer om format och standard hittar ni på https://schema.prisjakt.nu/types-of-feeds/pull/file-formats/

Produkt-feeden ska innehålla hela butikssortimentet.

Utöver attributen som är standard för Google Merchant erbjuder vi även kompletterande attribut och värden som ger er tillgång till alla våra funktioner. Exempel på dessa är member_price, prisjakt_id och fler tillåtna värden i availability.

  • member_price - Medlemspriser: Visar prissänkta produkter som endast gäller för medlemmar i er medlemsklubb.

  • prisjakt_id - Prisjakt-id: Koppla ert erbjudande med produkt hos oss direkt i er produkt-feed, så blir ert erbjudande listat till rätt produktsida direkt.

Produkt-feeden måste vara kontinuerligt åtkomlig via en webbadress där vi kan hämta den senaste informationen. När vi har lagt till feeden i vårt system så kan ni använda våra verktyg i Business Center för att se statusen på era produkter.

Se alla våra attribut här

Vad behövs i er produkt-feed

För att vi ska kunna läsa din produkt-feed så måste den innehålla viss information om era produkter. På vår Feed Specification sida kan ni hitta detaljerad information om fälten, exempel på hur en feed ska se ut, terminologi m.m.

För en snabb överblick kan ni även läsa kort om attributen nedan.

Attributen vi måste ha i produkt-feeden

availability: Produktens lagerstatus just nu. Här specificerar ni om den finns i lager, är en beställningsvara eller om den kan förhandsbokas inför en lansering.

condition: Produktens skick. Exempelvis om den här helt ny, använd eller är ett demo-exemplar.

id: Ett unikt ID för varje produkter så att vi kan identifiera den i systemet. Ett tips är att använda SKU eller MPN som alltid är unika.

link: Webbadressen till produkten så att vi kan dirigera våra användare till rätt sida i er butik.

price: Det aktuella priset som ni har just nu.

title: Produktnamnet ni använder i er butik. Namnet ska innehålla både tillverkare samt modellbeteckning.

De här attributen är viktiga för oss men är frivilliga att lägga till

google_product_category: Här lägger ni till Googles kategorisering av produkten enligt Googles taxonomi-standard.

product_type: Om ni inte har möjlighet att ange Google kategorisering så kan ni ange kategorierna ni har i er butik i detta attribut istället. Ange hela kategorinavigeringvägen, exempel: Electronics > Smartphones > Android

gtin: En produktidenfieringskod (Global Trade Item Number) som gör att vi kan indexera produkten automatiskt. Vi följer standarderna UPC/EAN/JAN/ISBN/ITF-14.

image_link: Här lägger ni till webbadressen till en produktbild som tillhör produkten.

mpn: Tillverkarens produktidentifikation. Vi använder koden för att automatiskt indexera era produkter och erbjudanden.

shipping: Anger fraktpriset och frakttiden (i kombination med er handläggningstid).

sale_price: Möjliggör att visa rea-priser hos oss. Se till att priset stämmer överens med det pris ni har på er hemsida.

sale_price_effective_date: Används för att specificera ett datumintervall som sale_price avser.

member_price: Ange om ni har ett pris avsett för era medlemmar. Medlemskapet måste vara gratis. För att aktivera reapriser, kontakta en säljare hos oss.

prisjakt_id: Lägg till rätt produkt-id från en Prisjaktprodukt. Vi kommer kunna använda denna mappning för att automatiskt indexera era erbjudanden.

size: Används för att beskriva storlekar i modekategorier.

size_system: Används för att definiera vilket storlekssystem produkten avser. Det är obligatoriskt (och bara nödvändigt) att lägga till om size finns med i feeden.

age_group: Används för att definiera åldersgruppen för en specifik produkt. Det kan handla om kläder, leksaker och liknande men används också för omvandling vid olika size_system.

gender: Det här attributet är valfritt men rekommenderas i modekategorier för att förbättra sökresultat och listning av erbjudanden men används också omvandling vid olika size_system.

Fick du svar på din fråga?