Alla samlingar
För Varumärken
Omdömen i Årets produkt
Omdömen i Årets produkt
Johan Thörn avatar
Skrivet av Johan Thörn
Uppdaterad för mer än en vecka sedan

På Prisjakt har vi regler för vem som får lämna produktomdömen och hur det får gå till. Det är viktigt för dig som varumärke och alla konsumenter att omdömena är äkta och skrivna av personer som inte har vinning av att tycka på ett visst sätt – positivt såväl som negativt.

Här sammanfattar vi tre allmänna regler som är extra inför tävlingen Årets produkt:

  • Du som varumärke (eller konsumenter med nära koppling till varumärket) får inte lämna ett produktomdöme om dina egna eller konkurrenters produkter. Det här gäller även för personer med inflytande över eller vinstintresse i företag som tillverkar, förmedlar, säljer eller marknadsför den aktuella produkten.

  • Produktomdömen ska reflektera konsumentens egna erfarenheter och egna upplevelser av det enskilda produktexemplarets innehåll, funktioner, prestanda eller kvalitet. Det är även tillåtet att, utöver själva omdömet, ge tips gällande produktens handhavande eller inställningar som kan vara till hjälp för andra konsumenter.

  • Ett omdöme får aldrig lämnas mot någon form av kompensation, exempelvis en rabattkod eller möjlighet att vinna något i en utlottning.

Vi har alltid rätt att dölja och utreda omdömen som vi misstänker inte följer Prisjakts regelverk.

Omdömen i tävlingen Årets produkt

  • Alla produktomdömen som lämnats in för produkter i kategorierna TV, Mobiltelefon, Hörlurar, Gaming & Kök mellan den 1 februari 2022 och 31 januari 2023 ingår i tävlingen Årets produkt 2023. Alla produkter som fått minst 5 produktomdömen under tävlingsperioden deltar i tävlingen. Årets varumärke behöver dock ha fått minst 50 omdömen under tävlingsperioden.

  • Användarna lämnar omdömen på din produkts sida på Prisjakt.

  • En användare kan lämna in omdömen om flera olika produkter men bara en gång per produkt.

  • Endast synliga omdömen lämnade under tävlingsperioden ingår i tävlingen, det betyder att tidigare lämnade omdömen som uppdateras under tävlingsperioden också räknas med.

Så utses vinnarna i Årets produkt

  • Först och främst: för att kvala till tävlingen behöver produkten ha fått minst 5 produktomdömen under tävlingsperioden som är 1 februari 2022 till 31 januari 2023.

  • I varje produktomdöme ger användaren ett betyg mellan ett och fem stjärnor och snittbetyget är en av de avgörande faktorerna i tävlingen.

  • Produkterna tilldelas även en popularitetspoäng i samma skala som snittbetygen för produktomdömen. Ju mer eftersökt och klickad produkten varit under tävlingsperioden desto högre blir produktens popularitetspoäng.

  • Därefter sätts en slutgiltlig poäng, ett slags medelvärde mellan produktens genomsnittliga omdömesbetyg och produktens popularitetspoäng. Produkten med högst slutgiltlig poäng i sin kategori vinner!

  • Årets varumärke är en specialkategori som avgörs av enbart produktomdömen. Varumärket behöver ha fått minst 50 omdömen under tävlingsperioden, och vinnare utses baserat på en kombination av antalet inlämnade omdömen samt snittbetyget för dessa. Beräkningsmodellen vi använder oss av kallas Bayesian Average, en modell som bland annat IMDB använder.

På så vis koras vinnare som är både populära och omtyckta av våra användare – konsumenterna. Det är viktigt för oss, vem skulle annars utse Årets produkt?

Fick du svar på din fråga?