Alla samlingar
För Användare
Omdöme
Regler och villkor för omdömen på Prisjakt
Regler och villkor för omdömen på Prisjakt

Användarvillkor och regler för omdömen på Prisjakt

Prisjakt avatar
Skrivet av Prisjakt
Uppdaterad för mer än en vecka sedan

Omdömen ger konsumenter en möjlighet att dela med sig av sina erfarenheter och åsikter. Då vi vill att omdömen ska vara representativa för den genomsnittlige konsumenten har vi vissa regler. Till exempel om vem som får lämna omdöme, att de inte får lämnas mot ersättning, att de inte får användas för ren marknadsföring med mera.


Butiksomdömen

Varje omdöme måste innehålla en kommentar som förklarar betyget. Omdömet ska reflektera konsumentens egna aktuella upplevelser och vara kopplade till planerade eller genomförda köp. De kan även gälla andra aktuella ärenden som butiken åtagit sig att hantera eller utföra åt konsumenten.

Vi tillåter inte omdömen som enbart eller vars syfte i huvudsak verkar vara att framföra rent allmänna åsikter om företagets verksamhet eller som saknar tydlig koppling till det egna ärendet.

När ett omdöme hävdar utebliven leverans eller att man väntar på återbetalning, ersättning eller andra åtgärder i ett pågående supportärende, bör omdömet uppdateras när ärendet är avslutat. Om vi anser det nödvändigt kan omdömet döljas och förbli dolt tills uppdatering sker.

Tänk på att:

Butiksomdöme tillåts inte från personer med inflytande över, vinstintresse i, eller som i sin yrkesroll arbetar med företag som driver den aktuella butiken. Det inkluderar även omdöme för butiker inom samma koncern, företagsgrupp, butikskedja, samt konkurrerande butiker.


Produktomdömen

Varje omdöme måste innehålla en kommentar som förklarar betyget. Omdömet ska reflektera konsumentens egna erfarenheter av det enskilda produktexemplaret. Kommentarer baserade på hörsägen eller rena antaganden är inte tillåtna.

För filmer, spel eller böcker är det inte tillåtet med så kallade spoilers, som riskerar att förstöra upplevelsen för andra.

Tänk på att:

Produktomdömen tillåts inte från personer med inflytande över, vinstintresse i, eller som i sin yrkesroll arbetar med företag som tillverkar, förmedlar, säljer eller marknadsför den aktuella produkten, eller konkurrerande produkter.


Viktigt om omdömen

Reklam, misskreditering, sponsring

Omdömen får inte användas för att göra reklam för, eller misskreditera, ett företag, produkt eller webbplats. Det gäller speciellt om omdömeslämnaren har koppling till, agerar på uppmaning av, eller mottager någon form av ersättning (t.ex. kontanter, presentkort, rabatter, varor, lotter etc.) av företag kopplade till den aktuella butiken/produkten (vid misstanke om reklam) eller av företag kopplade till konkurrerande butiker/produkter (vid misstanke om misskreditering).

Denna regel gäller även omdömen där det framförs påståenden som (enligt Prisjakts bedömning) uppenbart är, rimligen bara kan vara, eller bevisligen är felaktiga och på grund av detta riskerar att skada ett företag eller vilseleda konsumenter.

Tävlingar och lotterier

För att minska risken att annat än egna erfarenheter och egna åsikter ligger till grund för ett omdöme är det förbjudet att lämna omdöme som motprestation för deltagande i tävling eller lotteri. Omdömen som misstänks ha lämnats under sådana förutsättningar kommer att avlägsnas.


Vett och etikett

Positivt och trevligt

Trots starka känslor är det viktigt att använda ett vårdat språk. Vi tillåter därför inte svordomar eller otrevliga formuleringar. Ett positivt och respektfullt kommunikationssätt ökar sannolikheten för att få önskat svar.

Respekt och mångfald

Det är strikt förbjudet att dela personuppgifter om andra. Likaså att angripa eller kränka andra personer, speciellt baserat på kön, nationellt eller etniskt ursprung, religion, sexuell läggning, funktionsnedsättningar eller andra personliga egenskaper. Respekt för mångfald och varandras åsikter är grundläggande.​

​Uppgifter om företag och deras anställda

Det är inte tillåtet att publicera personuppgifter om företags anställda. Kommentarer om företags agerande bör göras i allmänna ordalag utan att direkt eller indirekt nämna enskilda personer. Fokusera på företagets ansvar och agerande istället för på individer. Använd generella begrepp som företaget, säljaren, supporten eller vad som passar in i sammanhanget.

Fick du svar på din fråga?