Produkt-feeds i Business Center

Hantera och se status på era produkt-feeds

P
Skrivet av Prisjakt B2B
Uppdaterad för mer än en vecka sedan

I Business Center kan man som butik se status på och hantera sina produkt-feeds.

Funktionen är begränsad till de butiker som redan har en produkt-feed med rekommenderat format (Google/Prisjakt) eller nya butiker som precis startar sin resa.

Om ni inte ser meny-alternativet Produkt-feeds i Business Center betyder det att er produkt-feed inte har det standardiserade formatet (Google eller Prisjakt) eller att vi har en annan lösning för inläsning av era erbjudanden.

För mer information, se vår Feed Specification-guide

Följande funktioner finns tillgängliga:

  • Lägg till produkt-feed

  • Aktivera och avaktivera en produkt-feed

  • Se lista över aktiva produkt-feed(s) med info:

    • URL/Namn på feed

    • Format

    • Senaste körning

    • Hälsa - visar antal Accepterade/Delvis accepterade/Avböjda erbjudanden

    • Aktiv - Ja/Nej

    • Feed errors

      • Se detaljerad information vid problem med inläsning av produkt-feed

      • Möjlighet att ladda ner CSV med exempel-idn

    • Feedinställningar

      • Tekniska inställningar för er feed

      • Möjlighet att uppdatera format

      • Visningsnamn för feed

Lägg till produkt-feed
(Om du inte ser meny-alternativet "Produkt-feeds" i Business Center - kontakta oss!)

Lägga till en ny produkt-feed i Business Center gör man i vänstermenyn: Produkt-feeds - Lägg till produkt-feed.

Vi accepterar endast feeds med Google/Prisjakt-format. Är man osäker på vad detta innebär eller vad vi vill att ni tar med i er feed - se vår Feed Specification-guide


Aktivera och avaktivera en feed

Lägger man till en ny feed kommer den automatiskt att bli aktiverad. Vill man att vi slutar läsa in info från en feed kan man välja att avaktivera den, vi kommer då inte längre att uppdatera era erbjudanden på Prisjakt med data från feeden.

Vill man byta till en ny feed, lägger man först till den enligt Lägg till produkt-feed ovan. Sen avaktiverar man den gamla, så att vi endast läser in uppdateringar från den nya feeden.

Om problem upptäcks med er feed eller med inläsningen, kan vi eller ni själva avaktivera inläsningen av den tills problemet är löst.

För att ta bort en produktfeed och dess kopplade erbjudanden, kontakta oss.


Lista över aktiva produkt-feeds

I listan med aktiva produkt-feeds kan man se info om:

  • URL till er produkt-feed

  • Format på er produkt-feed, antingen Google eller Prisjakt

  • Senaste körning, när vi senast läste in er produkt-feed

  • Status på körningen

    • EJ PÅBÖRJAD - Er feed ligger i kö för att läsas in.

    • MISSLYCKADES - Något blev fel vid inläsningen, kolla gärna så att er feed har rätt format (Google/Prisjakt). Hör av er till vår support om felet kvarstår.

    • OK - Inläsningen fungerade och era erbjudanden har uppdaterats.

    • OKÄND - Okänt fel, kontakta support för mer info.

  • Kvalitet - Visar andel och antal erbjudanden som eventuellt har problem, eller är OK.


Få notifikationer vid problem med er produkt-feed

Aktivera notifikationer så skickar vi er ett melj så fort det blir något problem med att läsa in produkt-feeden. Från mejlet kan ni snabbt klicka dig vidare in i Business Center för att ta del av felmeddelandet, detta för att ni snabbt ska kunna vidta åtgärder.

Ni aktiverar notifikationer i Business Center på sidan Produkt-feeds. Uppe i högra hörnet kan ni sätta på/stänga av utskick för emailen ni är inloggad med.


När problemet är löst skickar vi ett nytt mejl till er, med information om antalet inlästa erbjudanden, URL till feeden vi läser samt länk till Business Center för vidare information om nuvarande status.


Se detaljerad information vid problem med produktfeed

För att ni ska kunna ta action så snabbt som möjligt när det blir problem med inläsningen av er produktfeed har vi en detaljerad valideringsrapport med information om felet/felen.

Vi länkar till sidan från notifieringsmailet, och ni kan även nå det direkt från Business Center -> Produkt-feeds genom att klicka på länken under status -> Kritiska fel/Varningar.

Mer info om hur ni ska tolka informationen i valideringsrapporten hittar ni här - Tolka valideringsrapoorten.

Har ni några frågor eller kanske feedback till oss? Kontakta oss!

Fick du svar på din fråga?