Hoppa till huvudinnehåll
Kampanjer

Lyft fram era kampanjerbjudanden på Prisjakt

Kristina Brandt avatar
Skrivet av Kristina Brandt
Uppdaterad för mer än 3 månader sedan

Med Kampanjer kan ni lyfta fram era erbjudanden på Prisjakt. Ditt kampanjerbjudande syns tydligt på respektive produktsida.

Du väljer själv vilken information som ska synas tillsammans med de erbjudanden som ingår i din kampanj.

Tänk på - Kampanjer är en extra produkt ni köper till, kontakta oss för mer information.

Steg för steg guide:

Ni kan skapa en kampanj antingen genom

  • Specialscenario - Kampanj med en exklusiv Prisjakt kupongkod, kombineras med antingen Scenario 1 eller 3.

Nedan följer beskrivning av de olika sätten.

Scenario 1 . Sätta upp en kampanj via Business Center + produktfeed

  1. Lägg upp kampanjen i Business Center

    1. Med hjälp av Kampanj-verktyget i Business Center ställer ni in promotion_id, titel, beskrivning, bildURL, period (start- och slutdatum) samt URL till kampanjsidan på er sida. Ni kan även lägga till nyckelord för att underlätta för sökning av kampanjer
      Tänk på:
      Ni kan göra detta i förväg, ni behöver inte ställa in det samma dag.
      Rekommenderad bildstorlek är 800x800px, max 150kB. Detta för att undvika långa laddningstider.

    2. Publicera kampanjen, den kommer starta på valt datum. (Obs en kampanj får ha en längd på max 6 månader)

  2. I er vanliga produktfeed lägger ni nu till samma promotion_id på alla de erbjudanden ni vill inkludera i kampanjen, som ni angav i Business Center.
    Det går att koppla ett erbjudande till flera kampanjer(max 10), antingen kommaseparerat(CSV) eller ange flera fält(XML) se vår feed-specifikation för detaljer om hur ni anger detta.

    OBS - Kontrollera att ni har samma promotion_id inställt i Business Center, som i er vanliga produktfeed på de erbjudanden ni vill inkludera i respektive kampanj.

Scenario 2: Sätt upp en kampanj via en kampanjfeed + er produktfeed

  1. Sätt upp en separat kampanjfeed, innehållande information om 1 eller flera kampanjer. Information om hur feeden ska struktureras hittas här - Promotion feed schema

    1. OBS - Kontrollera att ni har samma promotion_id inställt i kampanjfeeden, som i er vanliga produktfeed på de erbjudanden ni vill inkludera i respektive kampanj

  2. Lägg till er kampanjfeed i Business Center - Feeds

  3. I sektionen Kampanjer hittar ni nu era kampanjer, under Kommande, Pågeående, Avslutade.

Scenario 3: Sätt upp en kampanj via Business Center

Ett enkelt sätt att skapa en kampanj utan att behöva skapa/ändra i en feed för att styra vilka produkter som ska vara med. Ni laddar istället upp en enkel txt-fil eller CSV-fil med era produkt-IDn (samma som fältet ID i er produktfeed) för att inkludera produkter i kampanjen.

I detta scenario behöver ni inte koppla ihop Kampanj-ID med er produktfeed, vi behöver dock ändå ha ett unikt Kampanj-id ifyllt i Business Center.

Gör så här:

  1. Lägg upp kampanjen i Business Center

    1. Med hjälp av Kampanj-verktyget i Business Center ställer ni in promotion_id, titel, beskrivning, bildURL, period (start- och slutdatum) samt URL till kampanjsidan på er sida. Ni kan även lägga till nyckelord för att underlätta för sökning av kampanjer.
      Tänk på:
      Ni kan göra detta i förväg, ni behöver inte ställa in det samma dag.
      Rekommenderad bildstorlek är 800x800px, max 150kB. Detta för att undvika långa laddningstider.

    2. Längst ner klickar ni på expandera-knappen vid texten "Normalt sett används kopplas produkt id ihop med kampanjen via er produkt-feed. Om ni istället vill koppla ihop manuellt kan ni expandera denna sektion och ladda upp en fil med id:n."

    3. Ladda upp fil innehållande IDn, antingen skriver ni in era produkt-IDn(offer ID) manuellt om det bara några få produkter. Eller kan ni exportera en lista från ert system, inkludera då endast IDna, ingen extra formatering eller tabellnamn. Så här kan innehållet i filen se ut:

      213a21
      532542
      776a55
      35b46
      54677

      Där tecknen ovan ska representera era produktidn som ni även skickar till oss i er vanliga produktfeed, (enligt fält: id)

  2. Publicera kampanjen, Klart!

Specialscenario - Kampanj innehållande exklusiv Prisjakt kupongkod

Det finns möjlighet att ange en kupongkod för en kampanj OM den är exklusiv för Prisjakts besökare och användare. Ni behöver då sätta upp en kupongkod innehållande PRISJAKT på er sida, t.ex. PRISJAKT123, PRISJAKT_NYKUND etc.

Ett bra sätt för att spåra köp för en kampanj.
Om ni på er sida stödjer att fånga upp kupongkoden via URL-parameter kan ni ange hur den ska inkluderas på vår klick-ut-till-butik URL, på så sätt kan kupongkod bli aktiverad direkt när användaren landar på er butikksida från Prisjakt.

Följ stegen enligt Scenario 1 a ovan, för att ställa in detaljer om kampanjen. Lägg till den exklusiva kupongkoden i titeln och beskrivningen av kampanjen för bäst synlighet. När ni kommer till valet "Prisjakt exklusiv kampanjkod" följer en beskrivning nedan:

  1. Kryssa i "Denna kampanj är exklusiv för Prisjakts användare"

  2. Ange kupongkod, måste starta med PRISJAKT

  3. Om ni på er sida har stöd för att aktivera kupongkod från URL parameter, ange i fältet "URL parameter" vad vi ska lägga på i URLen före rabatkoden. T.ex "coupon" eller "kupong_kod". Vi visar en preview för att ni ska se hur URLen ser ut när användaren landar på er sida, t.ex https://myshop.se/product1?coupon=PRISJAKT123

  4. Välj typ av kampanj, Fri frakt eller 3 för 2 etc

  5. Klart!

De erbjudanden ni inkluderat i kampanjen kommer nu synas med kampanjinformationen på Prisjakt.

Riktlinjer att tänka på

En kampanj ska innehålla utvalda produkter eller avse ett rabatterat pris på något sätt, några exempel på vad som är OK/Inte OK följer nedan:

OK:

10%, 20% etc

Gåva på köpet

3 för 2, 4 för 3 etc.
Cashback

Inte OK:
Köp nu, betala senare

Uppföljning

För att följa upp en kommande och pågående kampanj kan ni klicka på knappen Granska till höger i kampanj-tabellen. Ni ser då en lista med inkluderade produkter, länk till Prisjakts produktsida samt länk till Klick och kostnad - Produkt där ni kan följa klickutveckling per dag för vald produkt.

Fick du svar på din fråga?