Hoppa till huvudinnehåll
Statistikrapport

Statistikrapporten ger er en överblick av hur populära er butiks produkter är på marknaden och hur ni ligger till i pris

P
Skrivet av Prisjakt B2B
Uppdaterad för mer än 2 månader sedan

Med Prisjakts statistikrapport kan ni få en överblick av hur populära er butiks produkter är på marknaden och hur ni ligger till i pris. Rapporten är en extratjänst som ni betalar för, är ni intresserade - kontakta oss för pris.

Ni kommer åt rapporten på två sätt:

  1. Under Nedladdningar i vårt Business Center, bra om ni vill få en känsla för upplägget.

  2. Via vårt API, om ni vill automatisera hämtning av rapporten.

Generering av filerna kan ta en stund beroende på hur stor belastning det är på systemet just då.

Vad är skillnaden från den gamla versionen - statiskfeed?

Vad

Gamla statistikfeeden

Nya statistikrapporten

API-guide

Nej

Kodsnippet

Nej

Format

Använder en produkt per rad och varje konkurrent har ett antal kolumner. Detta leder till att de flesta kunder har 100-tals kolumner, vilket är svårt att skala med nya kolumner och mycket svårt att läsa för en människa. Innehåller endast de billigaste erbjudandena från varje konkurrent.

Använder ett erbjudande per rad med stabila kolumner, vilket gör det enkelt för både maskiner och människor att läsa. Rapporten innehåller alla butikserbjudanden.

Stödjer historisk data

Nej

Ja, rapporter sparar i 90 dagar. Kan ses/laddas ner via Business Center -> Nerladdningar.

Stödjer multipla butiker/tillverkare

Nej

Ja

Stödjer olika rapporttyper

Nej

Ja, genom att byta rapporttyp kan andra rapporter laddas ner genom samma API.


1. Skapa en rapport via Business Center

När ni klickar på knappen “Skapa ny rapport” genereras er rapport, när den är klar får ni möjlighet att ladda ner den via knappen. Filen är en GZIP-komprimerad CSV.

Rapporter är tillgängliga för nedladdning i 90 dagar från det datum de skapades.

Tänk på: Om en rapport är väldigt stor kan flera filer skapas. Dessa måste laddas ner var för sig.


2. Skapa en rapport via vårt API

För att komma åt vårt API behöver ni till att börja med en API nyckel, kontakta oss så hjälper vi er med det.

Enklaste sättet är sedan att följa vår snippet-guide. Där finns kodexempel som ni kan kopiera och testa med för att komma igång (bara byt ut nycket och id mot era egna).


Fält i rapporten

Rapporten innehåller ett antal fält med information, några av dessa är: ProductID, GlobalRank, CategoryRank, ShopID, IsClickable.

Nedanför ser ni en specifikation över vilka och vad de betyder.

Fältnamn

Förklaring

Market

Vilken Prisjakt-marknad erbjudandet tillhör.

CategoryId

Nummer för att identifiera vilken kategori produkten tillhör på Prisjakt.

CategoryName

Namnet på lövkategorin som produkten tillhör på Prisjakt.

ProductId

Nummer för att identifiera vilken produkt på Prisjakt.

ProductName

Namnet som Prisjakt använder som produktnamn på sin produktsida.

BrandId

Nummer som Prisjakt använder för att identifiera tillverkare för produkten.

BrandName

Namnet på tillverkaren.

ProductUrl

URL till Prisjakts produktsida.

RankOnPrisjakt

Produktens popularitetsrank jämfört med alla produkter på Prisjakt, baserat på klick de senaste 30 dagarna. Ju lägre siffra, desto mer klick.

RankInCategory

Produktens popularitetsrank jämfört med alla produkter i dess lövkategori på Prisjakt, baserat på klick de senaste 30 dagarna. Ju lägre siffra, desto mer klick.

ShopId

Nummer som Prisjakt använder för att identifiera butiken.

ShopName

Butikens namn på Prisjakt.

ClickableLink

True betyder att butiken är en betalande kund till Prisjakt, butikens länkar är aktiva och vid klick kommer man till butikens produktsida.

False betyder att Prisjakt visar butikens pris, men har inga aktiva länkar, dvs man kan inte komma till butikens produktsida från Prisjakt.

Currency

Vilken valuta priset har. Alltid lokal valuta för marknaden.

Price

Butikens pris för produkten.

OriginalPrice

Ordinariepris på erbjudandet om det är rea

PriceIncShipping

Butikens pris för produkten, inklusive fraktkostnad.

DifferenceToLowestPrice

Hur mycket ni behöver sänka ert pris på erbjudandet, för att ha det lägsta priset på Prisjakt.

DifferenceToLowestClickablePrice

Hur mycket ni behöver sänka ert pris på erbjudandet, för att ha det lägsta priset på Prisjakt bland de butiker som har aktiva (klickbara) länkar.

StockStatus

Butikens lagerstatus för erbjudandet.

ShopPosition

Visar butikens placering (rank) på produktsidan, ju lägre nummer desto högre placering. Om en butik har flera varianter på en produt, använder Prisjakt det lägsta priset för att bestämma rank. Prisjakt baserar rank mellan butiker enligt följande:

  1. Pris exkl. fraktkostnad

  2. Pris inkl. fraktkostnad

  3. Lagerstatus

  4. Butikens omdöme

  5. Antal butiksomdöme

  6. Antal produkter som butiken har lägst pris på

ClickableShopPosition

Visar butikens placering (rank) på produktsidan, ju lägre nummer desto högre placering. För denna rank är icke-profilerade (ej betalande) butiker exkluderade.

UpdatedAt

När erbjudandet senast uppdaterades av Prisjakt.

ShopProductNumber

Butikens egna produktid som butiken tillhandahåller Prisjakt med för att identifiera produkten. Kan innehålla GTIN- eller SKU-kod.

Gtin

GTIN-koden som butiken tillhandahåller Prisjakt med för att identifiera produkten.

Sku

SKU-koden som butiken tillhandahåller Prisjakt med för att identifiera produkten.

ShopOfferUrl

Butikens URL till sin produktsida.

ProductCondition

New

Produkten är ny.

Used

Produkten är begagnad.

Refurbished

Produkten är rekonditionerad/renoverad.

Demo

Produkten har använts som demo-exemplar, och förpackningen är därför skadad eller saknas.

Damaged Packaging

Produkten är ny, men förpackningen är skadad eller saknas - exempelvis från transportskador.

Almost New

Produkten är nästan som ny, både i utseende och funktion. Produkten har verifierats av butiken och har minst ett års garanti.


Fick du svar på din fråga?