Hoppa till huvudinnehåll
Valideringsrapport av era feeds

Prisjakt feedvalidering uppmärksammar felaktigheter och hjälper er att lösa problem ni kan ha i era feeds.

P
Skrivet av Prisjakt B2B
Uppdaterad för mer än 7 månader sedan

Prisjakt feedvalidering uppmärksammar om det finns felaktigheter i era feeds, vi har två olika typer av feeds - produktfeed och kampanjfeed.

För att få tillgång till detta verktyg behöver ni ha en standardiserad produktfeed. Ifall ni inte ser menyalternativet Feeds i Business Center - Kontakta oss.

Om vi stöter på problem vid inläsning av någon av era feeds får ni en valideringsrapport som hjälper er att felsöka.

Ni når rapporten genom att klicka på länken under Status som ni ser nedan.


Tolka valideringsrapporten

Valideringsrapporten är uppdelad i två delar. Den första delen, Översikten, visar en överblick av valideringen.

  • Feed URL

  • Senaste körning

  • Totalt antal påverkade erbjudanden

  • Antal kritiska fel

  • Antal varningar

Den andra delen visare en tabell som beskriver vilket/vilka attribut som har felaktigheter.

  • Allvarlighetsgrad, Critical eller Warning

  • Påverkat fält, mer info om respektive fält hittar ni här.

  • Felkod

  • Totalt antal fel per attribut

  • Vad är konsekvensen av felet

För att se exmpel på erbjudanden med fel i er feed kan ni klicka på "Ladda ner rapport"-knappen. Då får ni en rapport med upp till 100 exempel IDn som har någon form av varning/fel. Ett bra sätt att börja sin felsökning!

Lite mer ingående förklaring av Felkod och Konsekvens

  • Felkod

    • Saknas - Det saknas ett angivet värde

    • Ogiltig - Värdet följer inte våra riktlinjer

    • Okänd - Vi känner inte igen värdet som är angett, det följer inte vår standard

  • Konsekvens

    • Beroende på fel finns det olika konsekvenser

    • För Critical kommer erbjudandet alltid att exkluderas i vår inläsning

    • Vid Warning kommer den rapporterade datan från det specifika erbjudandet och attributet att exkluderas. Detta kan medföra att det t.ex tar längre tid att indexera ett erbjudande (t.ex om GTIN saknas) eller att en bild saknas.

Fick du svar på din fråga?