I vårt Business Center kan du ladda ner Reakollens prisdata för din butik, du hittar den under Nedladdningar. Reakollen hjälper dig hitta de produkter där du bör dubbelkolla att du kommunicerar rätt kring ditt pris utifrån lagförslaget.
Ett nytt lagförslag om hur butiker får kommunicera runt rea och priser kan börja gälla 1:a juli:
7 a § Om en produkt tillhandahålls med angivande av att priset har sänkts ska även det tidigare priset anges. Det tidigare pris som ska anges ska vara det lägsta pris som näringsidkaren har tillämpat för produkten under de senaste 30 dagarna före prissänkningen. Om priset under denna tid har sänkts gradvis, ska i stället det pris som gällde före den första prissänkningen anges. Det tidigare priset behöver inte anges för varor som snabbt kan försämras eller bli för gamla.
Om en butik uppger att de sänkt priset på en produkt ska butiken alltså även visa vilket pris de haft förut. Till exempel genom att presentera det nya priset tillsammans med ett överkryssat tidigare pris eller ange rabatt i procent och/eller belopp i kronor.
Tidigare pris betyder enligt lagförslaget det lägsta pris som butiken haft för produkten under de senaste 30 dagarna före prissänkningen. Om priset på en produkt har höjts under ett fåtal dagar inom 30-dagarsperioden och därefter sänkts, får butiken inte informera om det högre priset. Det är bara tillåtet om det högre priset har tillämpats under minst 30 dagar före prissänkningen. Butiken är däremot inte skyldig att informera om hur länge det tidigare priset har gällt.
Har en produkt funnits till försäljning mindre än 30 dagar ska butiken ange det lägsta priset produkten haft.
Om butiken gradvis har sänkt priset under de senaste 30 dagarna före prissänkningen finns en särskild definition av uttrycket tidigare pris. T.ex. om butiken först sänker priset på en produkt med 20 procent, sedan 50 procent och slutligen 70 procent kan det tidigare priset före den första prissänkningen anges vid samtliga efterföljande prissänkningar.
Graferna nedan symboliserar tänkbara scenarion och hur Prisjakt bedömer risken att marknadsföra priset felaktigt i en eventuell kampanj - Hög, Mellan eller Låg.
Risknivå: Hög
Exempel 1: Priset har gått från det lägsta priset de senaste 30 dagarna till ett högre pris för att sedan sänkas igen till ett pris som är högre än det tidigare lägsta priset.
Exempel 2: Utgångspriset sänks till ett nytt lägsta pris, för att sedan höjas igen, men det är fortfarande lägre än utgångspriset. Här riskerar butiker att sätta en rabattsats baserad på priset dag 1 men måste enligt lagförslaget redovisa det lägsta priset och inte uppmärksamma det högre priset. Därför kan inte rabatten beräknas från utgångspriset.
Exempel 3: Priset hoppar mellan två prispunkter. Här ska butiken ange det lägsta priset under 30-dagarsperioden och inte beräkna rabatt från det högre. Effekten är att det inte är någon rabatt enligt lagförslaget.
Risknivå: Mellan
Exempel: Butiken höjer priset från utgångspriset på dag 1 för att sedan sänka priset till ett lägre pris än utgångspriset. Butiken bör då inte beräkna rabatten från det senaste, högre, priset utan från det tidigare lägsta priset.
Risknivå: Låg
Exempel: Butiken sänker gradvis priset från utgångspriset dag ett. Detta är ett klassiskt rea-mönster med t ex 25%, sedan 50% och till slut 70% rabatt. Ett sådant scenario är fortsatt godkänt i nya lagförslaget så länge butiken redovisar utgångspriset.
Ingen rabatt
Exempel 1: Det sker en gradvis höjning av priset. Eftersom ingen prissänkning har skett bedömer vi att risknivån är låg att butiken marknadsför produkten som rea.
Exempel 2: Grafen visar en typisk rea-kampanj. Butiken sänker priset under en period och höjer sedan tillbaka priset till utgångspriset. Vi bedömer risken för att butiken fortsätter marknadsföra produkten med rea som låg.
Exempel 3: Butiken har sänkt priset under en period för att sedan höja priset till ett högre pris än utgångspriset efter avslutad kampanj. Vi bedömer risknivån för att butiken marknadsför produkten fel som låg då de förmodligen känner till att kampanjen är avslutad.
Om en av dina produkter som marknadsförs som prissänkt eller med rabatt hamnar under no discount, så blir det följaktligen hög risk att du kommunicerar fel runt priset.