Hoppa till huvudinnehåll
Leveranstjänster

Visa förväntad leveranstid på era erbjudanden

P
Skrivet av Prisjakt B2B
Uppdaterad för mer än 8 månader sedan

Leveransalternativ är en avgörande faktor i ett köpbeslut. I undersökning gjord av PostNord E-Barometern [Q2 2022] uppger nästan 40% av köpare att de någon gång under det senaste året valt en annan butik på grund av leveransalternativ.

På Prisjakt kan man välja butik genom att filtrera listan på butiker på leveranssätt och leverantör, samt sortera listan på Billigast och Snabbast leverans. På butikens pris i listan visas leverantör, kostnad och tid för det billigaste alternativet.

Alla leveransalternativen baseras på butikens angivna leveranstjänster. När användaren aktiverar ett leveransfilter, visas butiker som inte angett några leveranstjänster sist under Övriga.

En leveranstjänst kan innehålla följande information:

  • Namn: namnet på tjänsten, t ex “Fri Frakt över 100 kr”

  • Leverantör: den som transporterar produkten, t ex Budbee eller PostNord

  • Leveranssätt: på vilket sätt produkten levereras, t ex Hemleverans eller Postbox

  • Kostnad: kostnaden som gäller för tjänsten, t ex Fri Frakt eller 100 SEK

  • Stopptid: tiden då dagens sista beställning skickas, speciellt viktigt om man anger att produkten skickas samma dag

  • Hanteringstid: tiden från beställning tills dess att varan skickas, t ex 0 dagar om produkten skickas samma dag som beställningen

  • Transporttid: tiden från det att du skickat varan tills den når kunden

Du kan ange ett obegränsat antal leveranstjänster. Ibland kan det finnas flera leveranstjänster för samma transportör, t ex en för större paket och en för mindre skrymmande med olika kostnader och leveranstider.


Exempel på hur ni ställer in leveranstjänster

Scenario 1. Skapa leveranstjänster för alla produkter

Skapa leveranstjänster för alla produkter om ni t ex har en fast fraktkostnad på alla produkter, fri frakt på alla produkter över en viss summa, eller andra tjänster som gäller alla produkter.

Att ange samma leveranstjänster för alla produkter är det enklaste sättet för att visa leveransalternativ på Prisjakt.

Gör så här för att skapa en leveranstjänst som ska gälla för alla dina produkter:

  1. Gå till Prisjakt Business Centerbusiness.prisjakt.nu

  2. Gå till Leveranstjänster

  3. Välj Lägg till Leveranstjänst och följ anvisningarna för att ange:

    1. Leverantör

    2. Typ av tjänst

    3. Leveranstider

    4. Kostnad

  4. Välj Spara Leveranstjänst

Tänk på:

  1. Om ni väljer att ange leveranstjänster för enskilda produkter, enligt scenario 4, kommer dessa leveranstjänster att användas istället för de som angetts i Business Center.

  2. Om ni definierar två leveranstjänster som ska gälla för alla erbjudanden, kommer den med lägst fraktkostnad att visas på Prisjakt.


Scenario 2. Skapa leveranstjänster med fraktetiketter

Denna funktion är endast tillgäng via användning av Prisjakt Standard produktfeed

Skapa leveranstjänster för fraktetiketter för att undanta speciella produkter från de allmänna tjänsterna. Detta gäller om ni har speciell frakt för ömtåliga eller skrymmande produkter, eller en viss typ av expressfrakt för utvalda varor.

En fraktetikett kan heta vad som helst; skrymmande och ömtåligt är vanliga som exempel. En fraktetikett kan sättas på en eller flera produkter i produktfeeden; man kan alltså skapa en leveranstjänst för en fraktetikett som finns på enstaka produkt.

Gör så här för att ange speciella leveranstjänster för produkter med etiketter:

  1. Markera produkter som ska ha speciella leveransalternativ genom att ange en leveransetikett i er produktfeed. Etiketter kan heta vad som helst, t ex ”skrymmande”, ”ömtåligt”, ”tungt”, etc.

    <g:shipping_label>skrymmande</g:shipping_label>

  2. Gå till Prisjakt Business Center på business.prisjakt.nu

  3. Gå till Leveranstjänster

  4. Välj Lägg till Leveranstjänst

  5. Ange samma etikett som ni satte i er produktfeed

Tänk på - Om ni använder fraktetiketter så gäller endast de leveranstjänster som är skapade för motsvarande fraktetiketter. De allmänna leveranstjänsterna gäller alltså inte för produkter med etiketter.


Scenario 3. Skapa leveranstjänster för frakt-storlek/-vikt

Denna funktion är endast tillgäng via användning av Prisjakt Standard produktfeed

Skapa leveranstjänster för olika frakt-storlekar om ni har leveranstjänster som t ex endast hanterar små produkter. Så är fallet för många Last Mile-leverantörer som endast levererar till mindre postboxar.

Gör så här för att ange speciella leveransalternativ för frakt-storlek/-vikt:

  1. Ange produktens frakt-storlekar i er produktfeed:

    <g:shipping_weight>8 kg</g:shipping_weight>
    <g:shipping_length>120 mm</g:shipping_length>
    <g:shipping_width>300 mm</g:shipping_width>
    <g:shipping_height>10 mm</g:shipping_height>

  2. Gå till Prisjakt Business Center på business.prisjakt.nu

  3. Gå till Leveranstjänster

  4. Välj Lägg till Leveranstjänst

  5. Ange vikt och storlek som matchar mot vad ni ställt in i er feed, exempelvis kan man ställa in vikt och storlek så här i Business Center för att ovanstående produkt ska inkluderas i leveranstjänsten:

Tänk på - Leveranstjänster som skapas utan några villkor för frakt-storlek/-vikt alltid gäller alla produkter.


Scenario 4. Skapa specifik leveranstjänst för enskilda produkter

Denna funktion är endast tillgäng via användning av Prisjakt Standard produktfeed

Skapa specifika leveranstjänster för enskilda produkter om du inte har några generella tjänster som gäller hela butiken; om varje produkt levereras enligt egna villkor.

Gör så här för att ange speciella leveranstjänster för enskilda produkter:

  1. Ange en leveranstjänst i produktfeeden för en produkt på följande sätt:

    <g:shipping>
    <g:country>SE</g:country>
    <g:region>Skåne</g:region>
    <g:service>Express</g:service>
    <g:price>25.00 SEK</g:price>
    <g:min_handling_time>1</g:min_handling_time>
    <g:max_handling_time>2</g:max_handling_time>
    <g:min_transit_time>1</g:min_transit_time>
    <g:max_transit_time>3</g:max_transit_time>
    </g:shipping>

    shipping(country:region:service:price:min_handling_time:max_handling_time:min_transit_time:max_transit_time)
    SE:Skåne:Express:25.00 SEK:1:2:1:3

  2. När Prisjakt läser produktfeeden kommer leveranstjänsten som finns i feeden att användas istället för det som finns angivet i Business Center


Så här beräknas leveranstiden

Leveranstiden beräknas utifrån följande parametrar:

  • Hanteringstid: Tiden från kundens beställning tills det att produkten skickas. Hanteringstid på 0 dagar betyder att produkter skickas samma dag (“Same-Day Delivery”)

  • Transporttid: Tiden från det att produkten skickas tills den når kunden.

  • Stopptid: Tiden då dagens sista beställning skickas, speciellt viktigt om man anger att produkten skickas samma dag.

Begränsningar

Nuvarande system för att hantera leveransinformation har följande begränsningar:

  • Postnummer: Det går inte att ange om en leveranstjänst är begränsad till vissa postnummer. Det betyder att det på Prisjakt kan visas leveranstjänster som inte är tillgängliga inom brukarens postnummer.

  • Leveranser till utlandet: Det förutsätts att alla leveranstjänster som anges gäller inom det land som är butikens primära marknad. Det finns inget sätt att skapa leveranstjänster för leveranser till utlandet.

Vidare information/länksamling:

Övergripande info

Detaljerad info

Fick du svar på din fråga?