Tävlingsperioden för Årets butik 2022 är den 1 december 2021 – 30 november 2022. Vinnarna avslöjas den 14 och 15 december.

Varför en tävling?

Prisjakt är en tjänst som skapats av människor för människor. Därför är det våra användare som utser vinnaren i Årets butik, ingen annan kan ju göra ett lika pricksäkert val. Av denna anledning vill vi påstå att Prisjakts Årets butik är branschens viktigaste utmärkelse – en titel som sedan 2010 har förärats den butik som på riktigt satt köpupplevelsen och konsumenterna i centrum.

Tidigare har Årets butik avgjorts genom en separat omröstning, men sedan 2020 baseras tävlingen på butiksomdömen. Nöjda kunder är din butiks bästa reklam och vi vill uppmuntra våra användare – dina kunder – att dela med sig av sina personliga åsikter, erfarenheter och upplevelser för att hjälpa andra fatta bättre beslut.

2020 bytte tävlingen också namn, från Årets Nätbutik till Årets butik. Vi tyckte det var logiskt eftersom kartan har ritats om och gränserna mellan fysisk och nätbaserad handel har suddats ut. Vi skiljer inte heller på fysiska butiker och nätbutiker i våra butiksomdömen.

Längre tävlingsperiod 2022

Kundens köpupplevelse är alltid viktig, i april såväl som november. En del butiker säljer säsongsbetonade varor, och för att ge alla samma möjlighet att be sina kunder lämna ett butiksomdöme när de just genomfört ett köp, har vi utökat tävlingperioden:

Årets butik 2022 kommer att baseras på de butiksomdömen som lämnas från den 1 december 2021 till och med den 30 november 2022.


Nya priser i tävlingen Årets butik 2022

I tävlingen utses en övergripande vinnare, Årets butik 2022, men ett nytt inslag är att vi även utser en silver- respektive bronsmedaljör i huvudtävlingen.

Läs mer om omdömen och hur vi utser vinnarna här.

Vi delar också ut priser till de butiker som placerar sig högst i följande kategorier:

Kök & hushåll

Skönhet & hälsa

Möbler & inredning

Fordon & tillbehör

Bygg & trädgård

Barn & familj

Datorer & tillbehör

Skor, kläder & accessoarer

Spel & konsoler

Foto & video

Sport & fritid

Ljud, bild & musik

Specialpriser:

Årets nykomling

Årets medvetna butik

Årets fraktbolag

Årets nykomling

Om butiken startades efter den 1 november 2021 är den automatiskt med och tävlar i specialkategorin Årets nykomling.

Årets fraktbolag

Vi på Prisjakt vet hur viktig frakten är. Därför lanserar vi den nya kategorin Årets fraktbolag. Prisjakts användare får betygsätta fraktupplevelsen vid sina senaste e-handelsköp. Det fraktbolag som rankar bäst utifrån en kombination av antalet svar och snittbetyg vinner specialpriset Årets fraktbolag. Vinnaren annonseras den 14 december.

Årets medvetna butik – jurypriset

Som Nordens ledande jämförelsetjänst vill vi på Prisjakt både guida och uppmana till smartare shopping. Bäst pris är inte allt, även hållbarhet och miljö räknas. Därför delar vi ut ett specialpris, Årets medvetna butik, till en butik som gjort ett stort jobb för att minska sin miljöpåverkan – en butik som har ett medvetet tankesätt och agerar därefter. Vinnaren utses av vår expertjury bestående av tre hållbarhetsexperter och avslöjas den 14 december.

Vill du vara med och tävla? På länken kan du läsa mer och ladda hem vårt frågeformulär: Årets medvetna butik 2022.

Förändringar 2022

I årets tävling har vi uppdaterat butikskategorierna för att bättre matcha butiksutbudet hos Prisjakt. Det innebär att antalet kategorier blivit något färre och att vissa har bytt namn. I år slopas också specialpriset Årets onlinevaruhus. Definitionen av ett onlinevaruhus har förändrats över tid och priset har tappat aktualitet.

Hittade du svaret?