Årets butik 2023

Allt om tävlingen

Johan Thörn avatar
Skrivet av Johan Thörn
Uppdaterad för mer än en vecka sedan

Tävlingsperioden för Årets butik 2023 är den 1 december 2022 – 30 november 2023. Vinnarna avslöjas den 13 och 14 december.

Varför en tävling?

Prisjakt är en tjänst som skapats av människor för människor. Därför är det våra användare som utser vinnaren i Årets butik, ingen annan kan ju göra ett lika pricksäkert val. Av denna anledning vill vi påstå att Prisjakts Årets butik är branschens viktigaste utmärkelse – en titel som sedan 2010 har förärats den butik som på riktigt satt köpupplevelsen och konsumenterna i centrum.

Priser i tävlingen Årets butik 2023

I tävlingen utses en övergripande vinnare, Årets butik 2023, men även en silver- respektive bronsmedaljör i huvudtävlingen.

Vi delar också ut priser till de butiker som placerar sig högst i följande kategorier:

Kök & hushåll

Skönhet

Möbler & inredning

Hälsa

Bygg & trädgård

Fordon & tillbehör

Datorer & tillbehör

Barn & familj

Spel & konsoler

Skor, kläder & accessoarer

Sport & fritid

Foto & video

Friluftsliv

Ljud, bild & musik

Specialpriser:

Årets fraktbolag

Årets fraktbolag

Vi på Prisjakt vet hur viktig frakten är. Därför får Prisjakts användare får betygsätta fraktupplevelsen vid sina senaste e-handelsköp. Det fraktbolag som rankar bäst utifrån en kombination av antalet svar och snittbetyg vinner specialpriset Årets fraktbolag. Vinnaren annonseras den 13 december.

Årets medvetna butik – jurypriset

Som Nordens ledande jämförelsetjänst vill vi på Prisjakt både guida och uppmana till smartare shopping. Bäst pris är inte allt, även hållbarhet och miljö räknas. Därför delar vi ut ett specialpris, Årets medvetna butik, till en butik som gjort ett stort jobb för att minska sin miljöpåverkan – en butik som har ett medvetet tankesätt och agerar därefter. Vinnaren utses av vår expertjury bestående av tre hållbarhetsexperter och avslöjas den 13 december.

Vill du vara med och tävla? På länken kan du läsa mer och ladda hem vårt frågeformulär: Årets medvetna butik.


Årets butik då och nu – en kort historik

Tidigare har Årets butik avgjorts genom en separat omröstning, men sedan 2020 baseras tävlingen på butiksomdömen. Nöjda kunder är din butiks bästa reklam och vi vill uppmuntra våra användare – dina kunder – att dela med sig av sina personliga åsikter, erfarenheter och upplevelser för att hjälpa andra fatta bättre beslut.

2020 bytte tävlingen också namn, från Årets Nätbutik till Årets butik. Vi tyckte det var logiskt eftersom kartan har ritats om och gränserna mellan fysisk och nätbaserad handel har suddats ut. Vi skiljer inte heller på fysiska butiker och nätbutiker i våra butiksomdömen.

Kundens köpupplevelse är alltid viktig, i april såväl som november. En del butiker säljer säsongsbetonade varor, och för att ge alla samma möjlighet att be sina kunder lämna ett butiksomdöme när de just genomfört ett köp. I tävlingen 2022 utökade vi därför tävlingsperioden till att gälla ett helt års omdömen: från den 1 december året innan till den 30 november tävlingsåret. 2022 införde vi också priset Årets fraktbolag.

Fick du svar på din fråga?